Onslunda IF
Alla bilder som ligger på denna sajt tillhör Onslunda IF och får inte utan föreningens medgivanden spridas vidare enligt © Copyright onslundaif.se
21/4-2013
Träningslägret i Berlin
Damlaget har detta år varit i Berlin på träningsläger. Vi åkte veckan efter påsk och var där mellan den 4 april till
den 7 april. Under dessa dagar blev det en massa fotboll, lekar, skratt och härlig tid med laget.  Här under får
ni läsa lite om vad vi har gjort på vårt träningsläger.

Dag 1
Den 4 april blev det avresa mot Berlin för ett efterlängtat träningsläger. Bussen avgick 05.00 från Onslunda IP
och färdades vidare mot Tomelilla för att hämta upp några där. Efter att ha lastat in bagaget begav vi oss mot
Sjöbo för att plocka upp det sista gänget. Nu var alla lastade och vi var 23 damer från laget som kunde följa
med på resan plus våra 4 ledare.
Nu styrde bussen mot Gedser i Danmark där vi skulle ta färjan över till Rostock, Tyskland. Färjan skulle ta
ungefär två timmar och under den tiden kunde man äta frukost och spendera lite tid i tax-freebutiken.
Väl framme i Rostock körde bussen vidare mot nästa destination, hotell Kolumbus där vi skulle bo. Vi
lastade in vårt bagage på rummen och sedan bytte vi snabbt om till träningskläder och begav oss till vår första
träning på tysk mark. De flesta av oss var trötta och slitna efter bussresan men kämpade på med första träningspasset.
Därefter körde bussen oss tillbaka till hotellet där vi duschade innan middagen skulle serveras i restaurangen.
Det var en lång dag då vi varit uppe tidigt och åkt väldigt långt och därför blev det denna kväll sängdags ganska tidigt.

Nora, Daniella och Emma på båten

På väg till första träningen
Dag 2
Pigga och glada vaknade vi upp till en ny dag! Klockan 8.00 var det frukostbuffé som stod på schemat och skulle fylla
oss med energi inför den kommande träningen. Bussen körde oss till fotbollsplanen och dagens träning bestod av
teknikövningar, styrka och spel.
Efter lunchen hann vi vila en stund innan det var dags att sätta sig i bussen igen. Idag skulle vi på sightseeing i Berlin,
vi fick en guidad tur av en tysk kvinna som talade svenska. Bland annat fick vi se delar av Berlinmuren som fanns
kvar och Brandenburger Tor. Det var spännande att få höra och lära sig mer om staden.
Kvällen bjöd på lekar och tävlingar där vi blev uppdelade i fyra lag. Att kunna äta upp ett godissnöre snabbast är
ett exempel på en lek som ingick. Tävlingarna fortsattes på lördagen och då blev även ett vinnande lag korat!

Träningspass nr 2

Typiska turister på den guidade turen

Brandenburger Tor

Tessi, Trine och Emma vid Berlinmuren

Fotograferades med "tyska soldater"...

...och med en stor nallebjörn

Jim, Tessi, Jenny, Bea och Sandra tävlar om vem som kan äta upp ett godissnöre först

Dag 3
Även denna morgon stod frukostbuffén dukad och vi laddade om inför en ny dag. Idag skulle vi spela träningsmatch
mot Vartofta GIF som kom från Västergötland. Tyvärr blev det förlust i matchen så vi pratar inte mer om den…
Efter lunchen denna dag blev det träning. Det blev ett ganska kort och lugnt pass eftersom de flesta redan hade en match i
benen. Efter träningen stannade vi kvar på fotbollsplanen och fortsatte tävlingen sen igår.
Efter middagen var det dags för de slutgiltiga tävlingarna. De blev till exempel en massa musikfrågor. När domarna
hade räknat klart alla poäng stod det klart att lag 4 vann en hejdundrande seger!
Resten av kvällen umgicks vi på rummen och det bjöds på många härliga skratt och egna lekar.

Gradin och Hanna Jönsson kör rullebör under tävlingen

Lite bilder sen matchen…

Robban får massage av Roger

Det vinnande laget korades på kvällen och det blev Lag 4 som tog hem segern!

LAG 4
        Jenny H, Stina, Emma, Roger, Rebecca och Katja

Dag 4
Denna morgon bestod mest av packning eftersom bussen avgick redan klockan nio från hotellet. Det blev en del
filmtittande på bussen och det gick av bara farten hemåt. Halv sju var vi tillbaka på Onslunda IP och årets
träningsläger hade lidit mot sitt slut.
Ett par underbara, härliga dagar med världens bästa lag i Berlin är över men vi har hela årets fotbollssäsong att se
fram emot och hoppas på mycket stöd från publiken i år!
Auf wiedersehen!

Damlaget lottar ut pepparkakshus
Under veckan som gått så har vi i Onslunda damlag bakat pepparkakshus och även dekorerat dessa väldigt elegant.
Julstämningen var på topp och det var en härlig uppslutning av baksugna spelare. Resultatet blev fyra stycken hus som
vi ska lotta ut på julmarknaden den 9 december. Det kommer att finnas ett lotteri för varje hus och lotterna kommer
att säljas på julmarknaden till ett pris av 5 kronor/styck.
Hoppas vi ses på söndag!

Sanne är bakchef

Nora, Rebecca och Trine är nöjda

Gradin spritsar kristyr som aldrig förr...